Dersin Adı | Politik Ekonomi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ECON 409 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) |
| ||||||||
Dersin Dili | İngilizce | ||||||||
Dersin Türü | Seçmeli | ||||||||
Dersin Düzeyi | Lisans | ||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | ||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | |||||||||
Dersin Koordinatörü | - | ||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | |||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin birincil hedefi küreselleşmenin siyasal iktisat tarafını, bir başka deyişle farklı mekansal ölçeklerde reel ve finansal iktisadi etkileşimlerin yeniden yapılanmalarını ve bunların değişik toplumsal gruplar için sonuçlarını eleştirel bir bakış açısından anlamaktır. Bu derste küreselleşmeye dair farklı kuramsal yaklaşımları, bunların varsayımlarını, yöntemlerini ve çıkarımlarını karşılaştırarak çözümleyeceğiz.Bir başka önemli nokta, bu farklı kuramsal yaklaşımların zaman içinde evrildikleri tarihsel ve siyasal bağlamı kavramak. Bu yüzden de, standart yaklaşımların dışında Keynesgil, kurumsalcı, Marksist ve diğer disiplinlerarası kuramlar gibi alternatif görüşler de bu derste incelenecek. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders alternatif iktisadi yaklaşımları kullanarak küreselleşme süreci içindeki çokuluslu şirketler, ulusdevletler ve uluslar arası kurumlar (örneğin IMF, DTÖ vs.) gibi önemli oyuncuların birbirleriyle etkileşimlerini anlamamızı sağlayacak analitik bir çerçeve kurar. Aynı çerçeve, yukarıda bahsedilen etkileşimlerin farklı grupların stratejilerini küreselleşmeye bağlı olan eşitsizlik, büyüme, yoksulluk, toplumsal cinsiyet ve ekoloji gibi konular karşısında nasıl şekillendirdikleri ve sınırlandırdıkları konusunda bizi aydınlatıcaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | X | |
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Siyasal İktisat Kuramlarının Evrimi (Liberalizm, Keynes) | Introduction to International Political Economy (2011) Balaam and Dillman Chapter 2 |
2 | Siyasal İktisat Kuramlarının Evrimi (Neoliberalizm) | Introduction to International Political Economy (2011) Balaam and Dillman Chapter 2 |
3 | Siyasal İktisat Kuramlarının Evrimi (Devlet ve Ekonomi) | Introduction to International Political Economy (2011) Balaam and Dillman Chapters 3 and 4 |
4 | Küreselleşme ve Değişen Üretim ve Ticaret Yapıları | Introduction to International Political Economy (2011) Balaam and Dillman Chapter 6 |
5 | Küresel Finansal Düzen | Introduction to International Political Economy (2011) Balaam and Dillman Chapter 7 |
6 | Küresel Finansal Düzen | Introduction to International Political Economy (2011) Balaam and Dillman Chapter 8 |
7 | Ara Sınav | |
8 | Siyasal İktisat Konuları: Eşitsizlik | "Global Income Inequality in Numbers: in History and Now" (2013) B. Milanovic, Global Policy (4) 2 |
9 | Siyasal İktisat Konuları: Göç | World Migration Report 2018 IOM The UN Migration Agency |
10 | Siyasal İktisat Konuları: Bütünleşme Projeleri ve Avrupa Birliği | |
11 | Siyasal İktisat Konuları: Yükselen Güçler | Introduction to International Political Economy (2011) Balaam and Dillman Chapter 11 |
12 | Siyasal İktisat Konuları: Kalkınmanın Geleceği | Introduction to International Political Economy (2011) Balaam and Dillman Chapter 13 |
13 | Proje Sunumları | |
14 | Proje Sunumları | |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Introduction to International Political Economy (2011) Balaam and Dillman Pearson
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Assigned Readings |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 30 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | 48 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 25 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 25 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 176 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İktisat alanına özgü temel kavramların, teorilerin, ilkelerin ve araştırma yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | X | ||||
2 | İktisadi verileri toplar, işler ve ekonomi politikalarına yol gösterebilecek bilimsel araştırmalar yapmak için uygun matematiksel, ekonometrik, istatistiksel yöntemleri ve veri analizi yöntemlerini uygular. | X | ||||
3 | İlgili akademik, mesleki, bölgesel ve global ağların içinde yer alır bu ağları etkin olarak kullanır. | |||||
4 | Bulunduğu toplumun ihtiyaçları konusunda yeterli sosyal sorumluluk bilincine sahip olur ve gerektiğinde sosyal dinamikleri etkileyebilecek aktiviteler düzenler. | X | ||||
5 | İhtiyaç duyduğu bilgiye erişmek için eğitim sürecinde edindiği ile kişisel bilgi birikimini sentezler. | |||||
6 | Eleştirel ve analitik düşünme becerisi ile kendi öğrenim gereksinimlerini belirler ve yaşam boyu öğrenme sürecini yönlendirir. | X | ||||
7 | Toplumsal dinamikleri iktisadi süreçlere hem bir girdi hem de sonuç olarak eklemleyebilmek için gerekli becerilere sahiptir. | X | ||||
8 | Üniversitede edindiği birikimini bulunduğu toplumun kültürel ve tarihsel yapısıyla ilişkilendirebilir ve toplumun farklı katmanlarına iletir. | X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | |||||
10 | Ekonomi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere göre hareket eder. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak ekonomi ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar .("European Language Portfolio Global Scale", Level B1) | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest